Стоглавый Собор: О новых церквях и пустынниках



ОТВЕТ О НОВОПОСТАВЛЕННЫХ ЦЕРКВАХ И О НОВЫХ ПУСТЫНЯХ И О ПУСТЫННИЦEX. ГЛАВА 84 

О сем вельми подобает епископом, коемуждо во всей области, бреши по священным правилом и не попущати мирским людем новых церквей поставляти, а старые церкви презирати и небрегоми держати. Мнози бо человецы не Бога ради церкви созидают, но тщеславия ради и гордости, и мест ради, и жен своих. Нецыи же от снов смущены и от бесов прельщаеми лжут и возлагают на собя обеты, и того ради хотят церкви воздвизати и молитвенные храмы поставляти. И не могут удовлети или устроити тех святых мест святыми иконами и книгами, и свещами, и служащими священники, и дияконы, и прочими причетники. Аще ли сначала возмогут, и по мале времени оскудевают, и пусты стоят, потому занеже не Бога ради созидают, но тщеславия ради и прочая якоже и предирехом. 

Нецыи же без благословения епископов поставляют. И о сем святых отец Карфагенского собора правило 83 таковы: церкви и молитвенные храмы епископом разоряти повелевают. Такоже и в великом монаканоне грань 3, главизна 13 глаголет бо тамо сице: яко достоит хотящим молитвенные храмы или церковь созидати, и беседовати о сем градскому епископу и подаяти довлеющая ко светилогорению и священней службе и всегдашнему места блюдению, и пропитанию приседящих. И тогда епископу вещь всем явльшу с народом тамо прийти и с молитвою водрузити крест. И тогда делу прикоснутися, и тако начни нов храм созидати или ветхий обновляти. 

Принужается с наследники своими от епископа и строителя князя начаток совершити в предиреченней убо грани и главизне. Такоже и инде божественная правила глаголют. В другом же паки законе градстем глаголет: никакоже попущати нова церкви или молитвенные храмы, разве якоже сии законы завещевают. Опаснейши же глаголют сице, яко аще кто не довлеет к сему, имени же убо желая еже той создатель церкви нарещися. Многи церкви суть пастися от ветьхости хотят или малы суще неукрашены, и лепо есть ему едину от таковых церковь восприемшу, ту созидати. И сию со ответом боголюбезнаго епископа.

О ЗАТВОРНИЦЕХ И О ПУСТЫННИЦEX. ГЛАВА 85 

Также о затворницех и о пустынницех святаго шестого вселенского собора правило 41 и 42 запрещают безчину скитающихся, и в монастыри повелевают их отсылати, и в затворы затворяти. Аще ли того не хотят, от градов да ижденутся, да своему обещанию не ругаются, и в пустынях да не живут, от нихже имя себе стяжаша. Нецыи же иноцы не могии терпети во общих монастырех пастырского учения и наказания ниже своего обета воспомянуша в постригании, исходят и скитаются по градом и по весем. Нецыи же пустыни по селом созидают и церкви поставляют, и стужают царю и боголюбцем. И многим православным – в соблазн и в смущение таковое их не о Бозе строение, паче же безчиние и запустение святых церквей. 

И таковым по священным правилом подобает епископом возпрещати и не попущати безчину скитатися, ниже пустыни по селом поставляти. Самем неискусным суще, како могут иных духовно пользовати, аще ли же Божиим произволением и по откровению Святаго Духа или царскою властию отныне и впредь пустыни да созидаются, и святыя церкви да поставляются по благословению своего епископа в коейждо области. По соборному уложению мелкие пустыни сносити в одну пустыню, в которой чин совершается по Бозе, и впредь бы им мочно прожити, или в монастыри старые во общие переместити их, как им мочно жити, а на соблазн в миру бы не скиталися. А те церкви пустынные переносити в монастыри же или на погосты и устроити, как вместимо службе быти, или приделы в тех церквей имя учинити по разсуждению. А выставки церкви, где запустели и впредь им не мочно быти, ино бы сносили их на погосты к старым церквам, да приделы в того храма имя устроили чтобы было безгрешно.

Комментарии