О изменении Символа Веры


О ИЗМЕНЕНИИ "СИМВОЛА ВЕРЫ" 

Зри же свидетельства о Символе православныя нашея християнския веры и в коих местех ныне разодран новой.

ПЕРВОЕ. Против древних — литера приложена «иже»:и во единаго Господа Иисуса Христа глаголют, и тою прилагательною литерою отделяют человечество Сына Божия во ин состав от Божества. И того прилагательнаго слова «ижа» ко Исусу отнюдь ни во единой древних книг несть, ни в рукописных, ни в печатных, что есть книг в Рустей земли, но везде «и во единаго Господа Исуса Христа». И в прочих словесех писано: Исус, Исуса, Исусе, Исусу. И аще бы годно то было матери нашей святей росийской церкви, еже глаголати и писати Спасово имя Исус Иисусом, тогда бы еще. древния преводницы святии Кирил Философ, и брат его Мефодий, епископ Моравский, и прочий по них превели бы со греческаго языка на наш словенский язык в книгах «И[и]суса». Но несть, несть!

ВТОРОЕ. В Символе погрешение учинили, отняли литеру «аз». Где стоит в старых книгах в Символе (Бога истинна от Бога истинна рожденна, а не сотворена), а ныне пишут и глаголют: рожденна, несотворенна. А та литера «аз» стоит в нашем непорочном Символе против сквернаго еретика Ария, яко острое копие. Той бо Арий, враг, хуляше Сына Божия, тварь нарицая Его, а не Творца твари; того ради святии отцы, 300 и 18, на Первом вселенском соборе обличивше проклятаго Ария, разделяющаго триипостасное Божество Святыя Троицы, и то слово «аз» в Символ противу нечестивыя хулы его, яко меч, поставиша на отсечение ереси его, и тою литерою, «азом», скверное сердце его прободоша, глаголюще в Символе веры: «рожденна Сына Божия от Отца прежде всех век» рожденна, а не сотворенна, единосущна Отцу, им же вся быша. И тако стоит и стоял доднесь во всех древних святых книгах, рукописных и печатных, в киевских и московских, в сербских и болгарских и острожских - везде в Символе рожденна, а не сотворенна.

ТРЕТЬЕ. Раскол положиша ныне в Символе: вместо «несть конца» - «не будет конца», будущим глаголом, а не настоящим временем. И сего речения отнюдь же несть во всех вышереченых книгах в Символе, но во всякой книге «Его же царствию несть конца», яко уже Господь наш Исус Христос и воцарися в дому Ияковли во веки, сиречь в церкви верных. И тако предан бысть Символ от святых отец 1-го собора, и тако по них держаше вси святии и держат доныне, кроме отпадших единства веры. Тии бо едини преложиша в Символе «не будет конца» вместо «несть конца» и потпирают себя глаголом архангеловым токмо, егда той послан бысть благовестити зачатие превечнаго Сына Божия ко Пресвятей Деве Марии и глагола ей: «Зачнеши во чреве, и родиши Сына, и наречеши имя Исус, и воцарится в дому Ияковли во веки, и царствию Его не будет конца». И сие глагола архангел Богородице будущим глаголом, хотящая ся збыти на Пречистей: «Еже зачнеши,- рече,- и родиши, и наречеши Ему имя, и сей будет велий, и воцарится, и царствию Его не будет конца». И се истинна от архангела к Богородице Деве реченна быша. И по сему их толкованию аще будут рассуждати себе о Христе в Символе веры, то далече отпадут от истинны Христовы и в жидовство уклонятся. Тако по их заблужению и ныне еще Христос не воплотился, ни воцарился, но будет еще родитися и царствовати.
О Господи Исусе Христе, пощади нас от таковаго неправославнаго мудрования! О порождения ехидна, доколе грызете чрево матери своея, доколе терзаете то! Лучше бо вам не прелагати предел вечных, яже положиша отцы наши. Почто остависте сосцы матери своея и за чюжия хватаетеся, лестное млеко? О мятежницы церковнии, лучше бы было вам тот же свиток православия, в руках держаще, прочитати, его же вы во святом крещении обещавшеся цела и непорочна хранити до смерти своея! И отвсюду вы обличаеми во своей неправде, и негде уклонитися от солнца правды. Закрываетеся архангеловыми глаголы, что неприлично к тому Символа мудрованию полагати «не будет конца». Христос, Спас наш, как воцарился по благовещению архангела Гавриила, тому 1675 лет, и царствует ныне всеми языки, и царствовати будет во веки, и царствию Его, горнему и долнему, ныне несть конца, яко и ныне и присно царствует, верными- по присвоению словеси, неверными же- по словеси создания. И глаголем вам, кривящим веру, а не правящим: глаголете Символ исправляти в новых книгах з древних харатейных книг и сербских, а в харатейных и прочих книгах «несть конца», якоже и прежде рекохом, и вы та готовая оставльше и за иная хватаетеся льстивно. На что сами сосластеся, от того же обличаетеся, яко лжу глаголете, и сами от своих словес осуждаетеся, яко преступницы закона. Христос глаголет: «Горе человеку тому, им же соблазн приходит».

ЧЕТВЕРТОЕ погрешение в Символе- о истинном Святем Дусе, еже истинства его отметающеся глаголют: «истинный»- прилог есть. А кто приложил, того они показати не могут: ни лица, кто приложил, ни времени его, ни места, где и когда то бысть тако и когда на свету не бысть верных християн, что о таком деле вси умолчаша? Скажите, ненавидящий в Символе Господа «истиннаго», но вем, яко и уст отверсти не можете о сем!
Мы же, истиннаго благодатию просвещаеми и наставляеми тем же, слуха ради верных зде предложим многия облацы свидетелей, яко «истинный» в Символе всегда бысть. И от святых отец 150-ти, тако веруем, предан бысть на 2-м вселенском соборе всему исполнению церковному. И о сем слово зде начинается от конца веры и до начала доходит, сиречь от московских книг святых до Втораго вселенскаго собора и до самого началника веры и совершителя Исуса, всяко бе по ряду слово впред идый объявит.

Вонми, всяк православный, нелюбоприятелне, но благопослушателне и всяко изволение злое от ума изгнав. Не бо своя ищем поставити, но готовая вся на среду предлагаем, яже от многих- лености ради- утаися. Нами же многотрудно поискася истинна, как распря наста, и многим потом и слезами снискася многаго ради книжнаго разгласия о «истинном», но истинный сам себе прославляет ясно и устами святых своих глаголет велегласно, лучи своя в верных сердца простирает и призывающих его на истинну наставляет. А кто воставая на «истиннаго»- погибает и в непрощенное нечестие себя вметает.

Из «Ответа православных» (XVII в.)

Комментарии