Послание диакона Феодора о соборе 1666 года


О казни Божии новым отступником и защитником нечестия и догматов никонианских,
сонмища лукавнующих, на нихже возвратишася клятвы их.

Слыши, како казни Бог свыше новых отступников, кои сперва наложиша на нас беззаконную свою клятву.

Питирим митрополит Новгородский остриг нас спер­ва, иже по Асафе и патриархом бысть на Москве. Аще он и не гонитель бе на веру, но потаковник прочим лукавым врагом бысть, Павлу и Лариону: у живаго у него прогни­ло горло и вскоре умре от тоя лютыя болезни. А в мире поп же бе.

Иоасаф патриарх палим бе внутренним огнем вельми, и безпрестани пия и ходя, и не може утолити жаж­ды тоя, и огня в себе загасити, раздувся зело, и тако умре.

Казанский митрополит Лаврентий по смерти возсмерде зело, — глаголют, яко и по всему граду носитися зло­вонию его смрадному, и носы затыкаху людие.

Рязанской архиепископ Иларион, отступник и льстец царев, и лютой враг святыя церкви, и новинам всем любитель паче прочих властей: и у того окаяннаго прежде смерти ноги отсохли по афедрон, яко не право стоявша в вере, и ношаху его на носилках многое время, потом же и весь сух бысть, яко трава прежде восторжения изсше. И сбыстся на нем пророческо слово реченное: да по­стыдятся и возвратятся вспять вси ненави­дящий Сиона, да будут яко трава на здех, яже прежде восторжения изсше. И Дамаскин Иоанн в степенных глаголет выну о ненавидящих Сиона: посрамятся от Господа, яко трава бо огневи будут изсохшая. Паки: ненавидящий Сиона да будут убо преже восторжения яко трава: ссечет бо Христос выя их усече­нием мук. Возненавидели они, окаяннии, святыя сионския восточныя церкви матере нашея правыя догматы, и по­ругали, и попрали, а возлюбили и поцеловали римскую блядь блудницу во афедрон и приемлют с честию, и слушают с любовию проклятых и льстивых ея дидаскалов, и от тех нечистых духов напиваются мутнаго пития, яко свиния кабацкия барды. Тойже отступник Иларион волк, а не пастырь, святых отец клятву недейственну по­мышлял, и осмеял и проклятою нарек в новом своем со­борном деянии, иже в Стоглаве царя Иоанна написаша богоизбранныя онии святители древнии о крестном зна­мении в сложении перстов: аще кто не крестится и не благословляет двема персты, якоже и Христос, таковый да будет проклят. И сия клятва праведная святых уранила его в сердце, от неяже изсше, яко проклятая от Христа оная смоковница, и умре зле на показание мно­гим, да не подражают новоразвращенной вере их. А кои святии быша на том соборе, Филипп митрополит, Гурий и Варсонофий Казанские чудотворцы, тех Бог уже прославил давно в животе и по смерти, и исцеления подают всем, и миром благоухают; а новыя толстобрюхия власти, яко псы воняют, и с нуждею их погребают.

Того же их соборища лучший быв подражатель и Никонов поборник первый, паче всех московских попов, барашевской поп Иван Фокин растерзан удицею Божиею, яко Арий, жив, и чревом вся внутренняя его вон изыде, и от того тако и скончася.

Грек Арсений еретик, иже Никона в вере развратил и новыя книги преводил, той при смерти разседеся, глаголют, и умре зле.

Никонов отец духовный, игумен Сретенскаго мона­стыря, прежде смерти возбесися, ума наступив, и отдан бысть под начал в Покровской монастырь за Яузою стро­ителю Кириллу, и ту тако в том умре.

Никонова же собора собеседник и названный сын его любезный, епископ Полоцкий Каллист сам себе удавил, яко Июда.

И инии мнози Никоновы поборницы зле скончахуся разными наказаньми, паче же оный Крутицкий митрополит, наветник церковный, егоже дом бесом жилище бысть. О кончине не вем, а лгати не хощу на отступника; точию бо вем се о нем, яко по смерти его, повелением Божиим, принесоша его бесове и поставиша зде, в Пустозерье, близ темницы моея, прямо лицу в нощи, и паде предо мною на землю, вопияше глаголя: «Феодор Иванович! прости мя Господа ради!» Мне же седящу во время то и молитвующу, и воззрев аз нань, и видев его, рех ему: «О, окаянне! Ныне ли уже просиши прощения от нас? Жди праведнаго суда Христова: той, надежда наша, небесный Царь, даст нам на вас мучителей праведный суд! Помниши ли, ты говорил в крестовой: и мы-де веда­ем, яко старое благочестие право все, да нам бы царя своего оправить! Тамо убо, пред всею вселенною, и царь будет, ваш пособитель: и тогда уже как-то оправите его со всеми святыми нашими отцы? Скоро бо ждем воскре­сения мертвым!» И рех держащим его бесом: «Отведите его, идеже вам Господь повеле». И абие невидим бысть. Прежде же сего прошение некое бе у мене о нем, и ради сего явлено ми есть.

Посем же и царь скоро пожат бысть, яко серпом смертным. О злой же его кончине писано вмале выше сего зде. По смерти же цареве мину год, и присланы бы­ша к нам грамоты от юнаго царя Феодора, велено нас в монастырь привезть отселе. И в то время аз, юзник Феодор, молих Господа моего, света-Христа, да явит ми о отце его Алексеи, в каком месте он, добродей наш, пре­бывает по смерти, да имам что сказати на Руси верным братиям о нем. И просих седмицу и две, и не бысть ничтоже; и паки еще просих два месяца, — уже просих всяко, и не показано нимало. Аз же грешный огорчихся, и рех: «Господи, буди воля твоя!» И посем вскоре при­слан к нам паки сотник стремянной... [пропуск в рукописи]

... воздохнувши, отвеща. В той же 12 сажен глубины, яко храмина тесна соделана и ту он сидит скован до судного дне. И по сем видех плач некий велик в дому цареве. И се конец тому видению. Аз же благодарих Христа Бога моего, праведного судию всем, яко не презре про­шения моего, и збысться на них слово пророческое: ров изры и ископа и впадается в яму, юже содела. И обратится болезнь его и на главу его и на верх его неправда его снидет, понеже бо нас нищих они богатые цари и архиереи за зако­ны отец наших мучили и казнили, и проклинали, и ямы нам копали, а сами в них попали. Ископаша пред лицом моим яму и впадошася в ню, рече про­рок. Хотели убо нас поганою своею и беззаконною клятвою осудити и загнати в ад, но сами будут во аде и есть уже. А нас избавит Господь от таковыя погибели за молитв святых отец наших, за них же страждем, и за веру их и за книги их святыя. Уже бо показал Хри­стос спаситель наш преславная Своя знамения в смерт­ных наших ранах исцеления и дарованием язык двократы. Они же во славах и в довольствах всяких живяху, и прах не упаде на главы их, и солнце не ожже их, и плотских с человеки не прияша ран, сего ради удержа их гор­дыня до конца, одеяшася неправдою, и нечестием своим, по пророку, и за льщения их положи им Господь злая, внегда разгордети им, и потом како быша в запустение внезапу, исчезоша и погибоша за беззаконие свое, яко соние востающаго. Казни бо их сам Христос свыше разны­ми наказанми при кончине на объявление нечестия и отступления их, да сбудутся писания пророка Давыда, еже глаголет о таковых: грех уст их, и слово устен их; и яти будут в гордыне своей, и от клятвы и лжи возвестятся в кончине; во гневе кончины, и не будут и прочая. Тако глаголет Дух Святый: не быти им врагом во свете живых, занеже отступили, заблудили и погибли. Сего ради святитель Александр Вятский епископ, иже преж­де Коломенский быв по Павле исповеднике, разумев все коварство и неправду соборища их погибельнаго, при­ехав во свою область, не служаше по новым книгам, и сельским попом всем запрещаше. И неции попове, боящеся страха царева, извещаша нецыи царю о том нань, и истязание бысть ему. Он же страха Божия паче убояся и не послуша лукаваго соборища их, и отрекся новозакония их, и остави епископию, отъиде в монастырь свой на Вычегду, и каяся до смерти о прежнем своем поползно­вении, заеже сообщися с ними. И Никон сам, началь­ник злобы тоя, проклинал собор их той, и патриархов греческих называл алтынниками при царе и при всем сонме их, егда судиша его они и извергоша посем, не вем за что.

Темже и посему собор их страстной и бешеной бысть. И кто не посмеется сему имеяй ум? Кои убо чада церковная стояша за старыя книги, тех всех осудиша и прокляша и замучиша многих. Никон же завел новыя книги и раздоры вся в церкви учинил, и самого его обругаша и прокляша, и в монастырь сослаша, а соблазны его вся в новых книгах прияша любезно и утвердиша, и своя еще к тем приложиша. И к сему убо, плача, реку пророче слово: подвижеся и трепетна бысть земля, и основания гор смятошася и подвизошася, яко прогневался на ня Бог. Взыде дым гневом Его. И паки глаголет, за что тако бысть: понеже разделишася и не умилишася. Бысть же сицево откровение мне юзнику о клятвах их беззакон­ных. По второй казни зде, в пост Филиппов, по утрени некогда в темнице сей возскорбех к Богу зело, и размыш­ляя в себе глаголах: что се, Господи, будет мне грешно­му? такмо клятвы у них между себе и на нас, и зде клят­вы спорныя у нас! И абие внезапу в час той ста во узи­лище нашем яко полк велик с небесе невидимых лиц. И начаша глаголати вси во едино слово псаломскую речь сию: «Оскверниша завет, разделишася от гнева лица Его». И глас их яко гром бысть, и глаголаше многажды речь ту. И посем начаша глаголати ину речь, сию, многажды: «Истиною Твоею потреби их». И тоже, да тоже. Аз же слышав сия, и дивихся. Мне же не рекоша ничесоже, и отъидоша тихо. Се лик святых ангелов бысть и учиша мя тем образом молити Бога на отступников клятвою. Но до­стоит им плакати, и рыдати, и каятися о своем падении и заблуждении и прельщении, аще хотят убежати праведнаго и страшнаго суда Христова, и часть получити со святыми своими древними отцы, во общем воскресении тогда. Древле бо рече Бог угоднику своему Аврааму: всяк благословляя тя благословен, а проклиная тя проклят; и Давыд пророк глаголет о праведниках Божиих: яко благословящии его наследят землю, кленущии же его потребятся. Тако же бо и на­ших древних святых отец греческих и русских, угодников Христовых, и нас поборников их всяк, иже кто благослов­ляя, благословен есть, а проклиная проклят будет, по Христову словеси, иже рече жидом: имже бо судом судите, осудитеся, и в нюже меру мерите, возмерится вам. Еще писано в житии Симеона Столпника: Священник некий вязаше и проклинаше детей своих духовных. И попущением Божиим приидоша бесове к нему, и связавше его самого, и без ума бысть. И посем святый Симеон исцели его, и наказа его вязати и решити правильне, а не по нахальству своему. Зри же всяк, яко Бог праведен есть и несть неправды в нем, и неправую клятву налагающим пастырем безумным месть воздает и зде, паче же в будущем веце. Даде бо Христос власть апостолом своим исперва вязати и решити по правде; от апостолов же прияша вси святии пастыри ту власть божественную. И аще кого они связаша, по прав­де то сотвориша и по церковному уставу и обычаю; а мучительски никого не замучили нигде, не токмо вернаго, но и невернаго, и еретика не убили и не задавили, и в темницах не уморили гладам, но сами везде от таковых врагов страдали за веру и правду, подобящеся своему Владыце, пастыреначальнику Христу, яко Он сам за нас пострада, нам оставль образ, да последуем стопам Его, по апостолу Петру. И Богослов Иоанн глаголет, яко Христос по нас душу свою по­ложи, и мы должны есмы по братии души полагати, да якоже апостоли Христовы и вси святыя церковныя учители словом учили, а делом творили; а ложныя пастыри, злыя наемники сатанины и душегубныя волки, нигде за Христа и за веру его и правду страдати не хотят: понеже не того ради приходят, и во двор овчий не дверию входят, но дырою влазят, крадуще, яко татие и разбойницы, о нихже сам Господь сказа нам, — рече: не входяй: дверми во двор овчий, прелазя инуде, той тать есть и разбойник; и: тать не приходит просто, но разве да ук­радет, и убиет, и погубит. Такоже и злыя архиереи поставляются славы ради, и чести и богатства мира сего, и гордостию надуваются, и святительскою властию величаются, и преобразуются во апостолы Христо­вы. И то не дивно есть, братие! И сам сатана преобразу­ется во ангела светла, емуже они последуют своими делесы злыми. И сего ради попираем бесовскую их клятву. Церкве Моея врата адова не одолеют — рече Господь, Емуже слава со безначальным Его Отцем и с Пресвятым Духом, вовеки, аминь.

Комментарии