Послание диакона Феодора о соборе 1666 года
О казни Божии новым отступником и защитником нечестия и догматов никонианских,
сонмища лукавнующих, на нихже возвратишася клятвы их.
Слыши, како казни Бог свыше новых отступников, кои сперва наложиша на нас беззаконную свою клятву.
Питирим митрополит Новгородский остриг нас сперва, иже по Асафе и патриархом бысть на Москве. Аще он и не гонитель бе на веру, но потаковник прочим лукавым врагом бысть, Павлу и Лариону: у живаго у него прогнило горло и вскоре умре от тоя лютыя болезни. А в мире поп же бе.
Иоасаф патриарх палим бе внутренним огнем вельми, и безпрестани пия и ходя, и не може утолити жажды тоя, и огня в себе загасити, раздувся зело, и тако умре.
Казанский митрополит Лаврентий по смерти возсмерде зело, — глаголют, яко и по всему граду носитися зловонию его смрадному, и носы затыкаху людие.
Рязанской архиепископ Иларион, отступник и льстец царев, и лютой враг святыя церкви, и новинам всем любитель паче прочих властей: и у того окаяннаго прежде смерти ноги отсохли по афедрон, яко не право стоявша в вере, и ношаху его на носилках многое время, потом же и весь сух бысть, яко трава прежде восторжения изсше. И сбыстся на нем пророческо слово реченное: да постыдятся и возвратятся вспять вси ненавидящий Сиона, да будут яко трава на здех, яже прежде восторжения изсше. И Дамаскин Иоанн в степенных глаголет выну о ненавидящих Сиона: посрамятся от Господа, яко трава бо огневи будут изсохшая. Паки: ненавидящий Сиона да будут убо преже восторжения яко трава: ссечет бо Христос выя их усечением мук. Возненавидели они, окаяннии, святыя сионския восточныя церкви матере нашея правыя догматы, и поругали, и попрали, а возлюбили и поцеловали римскую блядь блудницу во афедрон и приемлют с честию, и слушают с любовию проклятых и льстивых ея дидаскалов, и от тех нечистых духов напиваются мутнаго пития, яко свиния кабацкия барды. Тойже отступник Иларион волк, а не пастырь, святых отец клятву недейственну помышлял, и осмеял и проклятою нарек в новом своем соборном деянии, иже в Стоглаве царя Иоанна написаша богоизбранныя онии святители древнии о крестном знамении в сложении перстов: аще кто не крестится и не благословляет двема персты, якоже и Христос, таковый да будет проклят. И сия клятва праведная святых уранила его в сердце, от неяже изсше, яко проклятая от Христа оная смоковница, и умре зле на показание многим, да не подражают новоразвращенной вере их. А кои святии быша на том соборе, Филипп митрополит, Гурий и Варсонофий Казанские чудотворцы, тех Бог уже прославил давно в животе и по смерти, и исцеления подают всем, и миром благоухают; а новыя толстобрюхия власти, яко псы воняют, и с нуждею их погребают.
Того же их соборища лучший быв подражатель и Никонов поборник первый, паче всех московских попов, барашевской поп Иван Фокин растерзан удицею Божиею, яко Арий, жив, и чревом вся внутренняя его вон изыде, и от того тако и скончася.
Грек Арсений еретик, иже Никона в вере развратил и новыя книги преводил, той при смерти разседеся, глаголют, и умре зле.
Никонов отец духовный, игумен Сретенскаго монастыря, прежде смерти возбесися, ума наступив, и отдан бысть под начал в Покровской монастырь за Яузою строителю Кириллу, и ту тако в том умре.
Никонова же собора собеседник и названный сын его любезный, епископ Полоцкий Каллист сам себе удавил, яко Июда.
И инии мнози Никоновы поборницы зле скончахуся разными наказаньми, паче же оный Крутицкий митрополит, наветник церковный, егоже дом бесом жилище бысть. О кончине не вем, а лгати не хощу на отступника; точию бо вем се о нем, яко по смерти его, повелением Божиим, принесоша его бесове и поставиша зде, в Пустозерье, близ темницы моея, прямо лицу в нощи, и паде предо мною на землю, вопияше глаголя: «Феодор Иванович! прости мя Господа ради!» Мне же седящу во время то и молитвующу, и воззрев аз нань, и видев его, рех ему: «О, окаянне! Ныне ли уже просиши прощения от нас? Жди праведнаго суда Христова: той, надежда наша, небесный Царь, даст нам на вас мучителей праведный суд! Помниши ли, ты говорил в крестовой: и мы-де ведаем, яко старое благочестие право все, да нам бы царя своего оправить! Тамо убо, пред всею вселенною, и царь будет, ваш пособитель: и тогда уже как-то оправите его со всеми святыми нашими отцы? Скоро бо ждем воскресения мертвым!» И рех держащим его бесом: «Отведите его, идеже вам Господь повеле». И абие невидим бысть. Прежде же сего прошение некое бе у мене о нем, и ради сего явлено ми есть.
Посем же и царь скоро пожат бысть, яко серпом смертным. О злой же его кончине писано вмале выше сего зде. По смерти же цареве мину год, и присланы быша к нам грамоты от юнаго царя Феодора, велено нас в монастырь привезть отселе. И в то время аз, юзник Феодор, молих Господа моего, света-Христа, да явит ми о отце его Алексеи, в каком месте он, добродей наш, пребывает по смерти, да имам что сказати на Руси верным братиям о нем. И просих седмицу и две, и не бысть ничтоже; и паки еще просих два месяца, — уже просих всяко, и не показано нимало. Аз же грешный огорчихся, и рех: «Господи, буди воля твоя!» И посем вскоре прислан к нам паки сотник стремянной... [пропуск в рукописи]
... воздохнувши, отвеща. В той же 12 сажен глубины, яко храмина тесна соделана и ту он сидит скован до судного дне. И по сем видех плач некий велик в дому цареве. И се конец тому видению. Аз же благодарих Христа Бога моего, праведного судию всем, яко не презре прошения моего, и збысться на них слово пророческое: ров изры и ископа и впадается в яму, юже содела. И обратится болезнь его и на главу его и на верх его неправда его снидет, понеже бо нас нищих они богатые цари и архиереи за законы отец наших мучили и казнили, и проклинали, и ямы нам копали, а сами в них попали. Ископаша пред лицом моим яму и впадошася в ню, рече пророк. Хотели убо нас поганою своею и беззаконною клятвою осудити и загнати в ад, но сами будут во аде и есть уже. А нас избавит Господь от таковыя погибели за молитв святых отец наших, за них же страждем, и за веру их и за книги их святыя. Уже бо показал Христос спаситель наш преславная Своя знамения в смертных наших ранах исцеления и дарованием язык двократы. Они же во славах и в довольствах всяких живяху, и прах не упаде на главы их, и солнце не ожже их, и плотских с человеки не прияша ран, сего ради удержа их гордыня до конца, одеяшася неправдою, и нечестием своим, по пророку, и за льщения их положи им Господь злая, внегда разгордети им, и потом како быша в запустение внезапу, исчезоша и погибоша за беззаконие свое, яко соние востающаго. Казни бо их сам Христос свыше разными наказанми при кончине на объявление нечестия и отступления их, да сбудутся писания пророка Давыда, еже глаголет о таковых: грех уст их, и слово устен их; и яти будут в гордыне своей, и от клятвы и лжи возвестятся в кончине; во гневе кончины, и не будут и прочая. Тако глаголет Дух Святый: не быти им врагом во свете живых, занеже отступили, заблудили и погибли. Сего ради святитель Александр Вятский епископ, иже прежде Коломенский быв по Павле исповеднике, разумев все коварство и неправду соборища их погибельнаго, приехав во свою область, не служаше по новым книгам, и сельским попом всем запрещаше. И неции попове, боящеся страха царева, извещаша нецыи царю о том нань, и истязание бысть ему. Он же страха Божия паче убояся и не послуша лукаваго соборища их, и отрекся новозакония их, и остави епископию, отъиде в монастырь свой на Вычегду, и каяся до смерти о прежнем своем поползновении, заеже сообщися с ними. И Никон сам, начальник злобы тоя, проклинал собор их той, и патриархов греческих называл алтынниками при царе и при всем сонме их, егда судиша его они и извергоша посем, не вем за что.
Темже и посему собор их страстной и бешеной бысть. И кто не посмеется сему имеяй ум? Кои убо чада церковная стояша за старыя книги, тех всех осудиша и прокляша и замучиша многих. Никон же завел новыя книги и раздоры вся в церкви учинил, и самого его обругаша и прокляша, и в монастырь сослаша, а соблазны его вся в новых книгах прияша любезно и утвердиша, и своя еще к тем приложиша. И к сему убо, плача, реку пророче слово: подвижеся и трепетна бысть земля, и основания гор смятошася и подвизошася, яко прогневался на ня Бог. Взыде дым гневом Его. И паки глаголет, за что тако бысть: понеже разделишася и не умилишася. Бысть же сицево откровение мне юзнику о клятвах их беззаконных. По второй казни зде, в пост Филиппов, по утрени некогда в темнице сей возскорбех к Богу зело, и размышляя в себе глаголах: что се, Господи, будет мне грешному? такмо клятвы у них между себе и на нас, и зде клятвы спорныя у нас! И абие внезапу в час той ста во узилище нашем яко полк велик с небесе невидимых лиц. И начаша глаголати вси во едино слово псаломскую речь сию: «Оскверниша завет, разделишася от гнева лица Его». И глас их яко гром бысть, и глаголаше многажды речь ту. И посем начаша глаголати ину речь, сию, многажды: «Истиною Твоею потреби их». И тоже, да тоже. Аз же слышав сия, и дивихся. Мне же не рекоша ничесоже, и отъидоша тихо. Се лик святых ангелов бысть и учиша мя тем образом молити Бога на отступников клятвою. Но достоит им плакати, и рыдати, и каятися о своем падении и заблуждении и прельщении, аще хотят убежати праведнаго и страшнаго суда Христова, и часть получити со святыми своими древними отцы, во общем воскресении тогда. Древле бо рече Бог угоднику своему Аврааму: всяк благословляя тя благословен, а проклиная тя проклят; и Давыд пророк глаголет о праведниках Божиих: яко благословящии его наследят землю, кленущии же его потребятся. Тако же бо и наших древних святых отец греческих и русских, угодников Христовых, и нас поборников их всяк, иже кто благословляя, благословен есть, а проклиная проклят будет, по Христову словеси, иже рече жидом: имже бо судом судите, осудитеся, и в нюже меру мерите, возмерится вам. Еще писано в житии Симеона Столпника: Священник некий вязаше и проклинаше детей своих духовных. И попущением Божиим приидоша бесове к нему, и связавше его самого, и без ума бысть. И посем святый Симеон исцели его, и наказа его вязати и решити правильне, а не по нахальству своему. Зри же всяк, яко Бог праведен есть и несть неправды в нем, и неправую клятву налагающим пастырем безумным месть воздает и зде, паче же в будущем веце. Даде бо Христос власть апостолом своим исперва вязати и решити по правде; от апостолов же прияша вси святии пастыри ту власть божественную. И аще кого они связаша, по правде то сотвориша и по церковному уставу и обычаю; а мучительски никого не замучили нигде, не токмо вернаго, но и невернаго, и еретика не убили и не задавили, и в темницах не уморили гладам, но сами везде от таковых врагов страдали за веру и правду, подобящеся своему Владыце, пастыреначальнику Христу, яко Он сам за нас пострада, нам оставль образ, да последуем стопам Его, по апостолу Петру. И Богослов Иоанн глаголет, яко Христос по нас душу свою положи, и мы должны есмы по братии души полагати, да якоже апостоли Христовы и вси святыя церковныя учители словом учили, а делом творили; а ложныя пастыри, злыя наемники сатанины и душегубныя волки, нигде за Христа и за веру его и правду страдати не хотят: понеже не того ради приходят, и во двор овчий не дверию входят, но дырою влазят, крадуще, яко татие и разбойницы, о нихже сам Господь сказа нам, — рече: не входяй: дверми во двор овчий, прелазя инуде, той тать есть и разбойник; и: тать не приходит просто, но разве да украдет, и убиет, и погубит. Такоже и злыя архиереи поставляются славы ради, и чести и богатства мира сего, и гордостию надуваются, и святительскою властию величаются, и преобразуются во апостолы Христовы. И то не дивно есть, братие! И сам сатана преобразуется во ангела светла, емуже они последуют своими делесы злыми. И сего ради попираем бесовскую их клятву. Церкве Моея врата адова не одолеют — рече Господь, Емуже слава со безначальным Его Отцем и с Пресвятым Духом, вовеки, аминь.
Комментарии
Отправить комментарий